30.3.2022

Helpotusta yrittäjän arkeen

Sari Roth toimii Akson yrittäjänä Nastolan seudulla, jossa palveluntuottajat käyttävät Parasta Palvelua eli PSOP järjestelmää asiakaslaskutuksen tekemiseen. Laskutustietojen syöttäminen tehdään paremman puutteessa käsin ja se sitoo huomattavan määrän aikaa.

Ajan säästöä kotihoitoon sähköisellä järjestelmällä

Akson yrityksissä käytössä oleva HILKKA -toiminnanohjausjärjestelmä tarjoaa PSOP-asiakkaiden laskutusta varten rajapinnan, jonka avulla laskutustiedot voidaan viedä suoraan järjestelmästä toiseen. Tämän myötä laskutuksen tekemiseen kuluva aika pienenee PSOP -asiakkaiden osalta muutamaan napin painallukseen.

Mikäli PSOP -asiakkaiden laskutus tehdään syöttämällä laskutustiedot manuaalisesti järjestelmään, vie se parhaimmillaan useita päiviä aikaa.

Sari Roth on yrityksensä alkuvaiheesta lähtien ottanut HILKKA -toiminnanohjausjärjestelmän säntillisesti käyttöön. Käytön harjoittelu on vienyt Sarilta aikaa, eikä harmailtakaan hiuksilta ole säästytty. 

Rajapinnan onnistuneen käyttöönoton jälkeen tunnelmat Nastolan toimistolla olivat epäuskoiset. Voiko tämä oikeasti olla näin helppoa?

– Tämä säästää nyt kahden hoitajan, kahden päivän työn, joka siihen laskutuksen naputteluun on normaalisti kulunut, Sari toteaa.

Siirtyminen rajapinnan käyttöön tarkoittaa, että nyt kaksi hoitajaa voi olla kaksi kokonaista työpäivää enemmän kentällä.

– Tänä aikana, kun hoitajia ei muutenkaan saa mistään, niin tämä kyllä helpottaa monelta kantiltaOn tuntunut välillä ihan kohtuuttomalta istuttaa osaavia tekijöitä koneen ääressä, Sari raportoi Nastolasta.

Kova tahto palkittiin

Toimistovastaava Jaana Vainio on ollut jo pitkään HILKKA -järjestelmän ”product owner” Aksonilla ja oli siten syystäkin iloinen onnistuneesta käyttöönotosta.

– Kyllähän se parasta on, kun tietää, miten paljon tämä Sarin ja koko tiimin työtä helpottaa, Jaana kertoo.

Sarin kohdalla päämäärätietoinen järjestelmän käyttäminen helpotti rajapinnan käyttöönottoa ja näyttää nyt konkreettisen hyödyn, jonka järjestelmästä voi saada.

– Sarilla on ollut koko ajan kova tahto saada toiminnan organisointi vietyä sähköiseksi. Nyt ne hetkittäiset pään raapimiset kantavat todellakin hedelmää, Jaana iloitsee.

Apua PSOP-laskutukseen mutta ehkä myös PALSE-laskutukseen

Hilkka ja DomaCare järjestelmien käyttöönotto on mahdollista kaikissa Akson yrityksissä. PSOP-rajapinnan kautta tehtävää laskutusta on nyt onnistuneesti kokeiltu Sarin lisäksi Orimattilassa operoivassa Aijan Hoiva Oy:ssä. Kokemukset ovat olleet hyviä.

HILKKA -järjestelmän kehittäjä Fastroi Oy on väläytellyt, että vastaava rajapinta olisi tulossa myös palvelusetelijärjestelmä PALSE:n asiakkaiden laskutusta varten.

Järjestelmät kotihoitoyrittäjän tukena

Kohtaamista ja hyvää vuorovaikutusta asiakkaan kanssa ei voida järjestelmin korvata. Kynä ja ruutuvihko sen sijaan on mahdollista korvata täysin sähköisellä, älykkäällä järjestelmällä. Kotihoitoyrittäjän arjessa aika tulisi käyttää asiakkaiden parissa ja siksi on tärkeä, että yrittäjällä on taitoa käyttää toiminnanohjausjärjestelmää oman työnsä tukena.